شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

کاهش دما، کلید رونق بازار آهن

کاهش دما، امید را به بازار آهن آلات برگرداند.

براساس گزارش فرا آهن زنده رود، بررسی آمارهای تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران از آغاز هفته جاری نشان می‌دهد که روند عرضه و معاملات محصولات زنجیره فولاد به شرایط سه ماه پیش بازگشته است. به عنوان نمونه، در روز یکشنبه 21 مرداد ماه، حدود 242 هزار تن آهن اسفنجی در تالار فیزیکی بورس کالا عرضه شد که با توجه به تقاضای 0.8 برابری نسبت به عرضه، 58.7 درصد از این محصولات به فروش رسید.

قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات 21 مرداد ماه به 12 هزار و 87 تومان رسید که نسبت به هفته گذشته 0.1 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت پایه این محصول در محدوده 11 هزار و 963 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که نسبت به هفته قبل یک درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین، بررسی تالار صنعتی بورس کالای ایران در روز 22 مرداد ماه نشان می‌دهد که بیش از 128 هزار و 775 تن شمش در این بازار عرضه شده و با تقاضای 1.2 برابری نسبت به عرضه، 60 درصد از این شمش‌ها معامله شده است. میانگین قیمت پایه شمش در معاملات 22 مرداد ماه به 21 هزار و 899 تومان رسید که نسبت به هفته قبل 0.3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تزریق رونق به بازار محصولات آهنی

بررسی‌ها به طور کلی نشان می‌دهد که با کاهش دما در روزهای اخیر، امید و انگیزه برای تولید و عرضه شمش و دیگر محصولات زنجیره فولاد در واحدهای صنعتی افزایش یافته است. به عبارتی، با نزدیک شدن به شهریور ماه، ساعات خاموشی و قطعی برق در واحدهای صنعتی، به‌ویژه فولادی‌ها، کاهش می‌یابد و این امر منجر به افزایش تولید در کارخانه‌های فولادی می‌شود. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که رونق به بازار فیزیکی بازگردد.

در این میان، موضوع قیمت‌گذاری در اواخر شهریور و مهرماه مطرح می‌شود. برخی از فولادکاران بر این باورند که بخش فولاد باید خسارات ناشی از عدم تولید در دو ماه تابستان را جبران کند. با توجه به ضعف تقاضا در حلقه نهایی زنجیره فولاد و وجود مازاد میلگرد در بازار، احتمالاً فشارها برای تسهیل شرایط صادرات مقاطع طویل به دولت افزایش خواهد یافت. این امر ممکن است منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات فولادی شود و در مقابل، میزان عرضه ممکن است دوباره کاهش یابد. در مقابل، برخی دیگر از فعالان این حوزه معتقدند که با افزایش عرضه شمش در تالار صنعتی بورس کالا، تقاضای احتیاطی کاهش می‌یابد و قیمت‌ها وارد روند نزولی خواهند شد.

بازار آزاد محصولات فولادی در روز دوشنبه 22 مرداد ماه نیز نشان می‌دهد که مقاطع طویل و عریض فولادی تحت تأثیر کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و افت قیمت‌های پایه شمش و آهن اسفنجی همچنان در روند نزولی قرار دارند. به عنوان مثال، هر کیلوگرم میلگرد ذوب آهن اصفهان سایز 22 در محل کارخانه با قیمت 27 هزار و 180 تومان معامله شد و 0.3 درصد کاهش را نشان داد. همچنین، تیرآهن تولیدی ذوب آهن اصفهان نیز شرایط مشابهی داشت؛ به طوری که تیرآهن 18 این شرکت در محل کارخانه با قیمت 26 هزار و 820 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه و به فروش رسید.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع