شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

چرا قیمت آهن و میلگرد سقوط کرد؟

دلایل کاهش قیمت آهن و میلگرد

در سومین هفته مردادماه، بازار داخلی شاهد ادامه روند کاهشی قیمت آهن و میلگرد بود. در هفته دوم مرداد، قیمت کف میلگرد نیشابور در حدود 28,500 تومان بود که در هفته جاری به 28,000 تومان کاهش یافت.

کاهش قیمت آهن و میلگرد در این هفته عمدتاً به دلایل زیر نسبت داده می‌شود: کاهش تدریجی دمای هوا، افزایش حجم عرضه‌های فیزیکی شمش و خروجی کارخانجات فولادی، و همچنین افزایش تولید میلگرد. این عوامل موجب تعدیل منفی قیمت روز میلگرد و آهن در بازار شده است.

قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها کاهش یافته و به میزان 10 تا 100 هزار تومان کاهش یافته است. البته، برخی کارخانه‌ها قیمت‌های خود را ثابت نگه داشته‌اند.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر باقی مانده و قیمت ورق سیاه مبارکه بین 200 تا 400 تومان کاهش یافته است. همچنین، قیمت انواع ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز در روز گذشته ثابت مانده است. بیشتر کارخانه‌های تولید پروفیل قیمت‌های خود را ثابت نگه داشته‌اند، اما برخی از مبادی فروش قیمت پروفیل را تا 100 تومان کاهش داده‌اند.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بوده است، اما برخی کارخانه‌ها کاهش 100 تومانی را در محصولات خود اعمال کرده‌اند. قیمت لوله مبلی، لوله مانیسمان، لوله گازی و سایر انواع لوله‌ها نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر باقی مانده است.

این روند کاهشی، به ویژه در قیمت میلگرد که معمولاً پیشگام نوسانات بازار است، از نیمه مرداد ماه گذشته شدت یافته است. در ادامه، به بررسی بیشتر علل این تغییرات خواهیم پرداخت.

دلایل کاهش قیمت آهن و میلگرد 1

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت میلگرد

با نزدیک شدن به ماه شهریور، که پایان تابستان را نشان می‌دهد، معمولاً شاهد کاهش تقاضا برای مصالح ساختمانی هستیم. این کاهش تقاضا به طور مستقیم بر کاهش قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.

کاهش نرخ دلار، که ناشی از کاهش نگرانی‌ها در مورد احتمال جنگ در کشور است، به ثبات بازار کمک کرده و باعث کاهش قیمت‌ها شده است. معامله‌گران بر این باورند که سرمایه‌ها از بازار ارز و سکه خارج شده و به سمت بازار خودرو رفته است، که این امر منجر به کاهش نرخ دلار و به تبع آن کاهش قیمت آهن و میلگرد شده است.

افزایش تولید در برخی کارخانه‌ها، مانند کارخانه ابرکوه، به تعدیل منفی قیمت‌ها در بازار منجر شده است. همچنین، افزایش عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا و خروج بیشتر تولیدات کارخانه‌ها، به کاهش قیمت آهن و میلگرد کمک کرده است.

کاهش قیمت میلگرد می‌تواند تأثیرات مثبتی بر بازارهای مختلف داشته باشد، از جمله افزایش فعالیت‌های ساختمانی، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، و کاهش تورم.

برای پیش‌بینی دقیق‌تر روند آینده بازار میلگرد و قیمت سایر آهن‌آلات، توجه به عوامل دیگری مانند سیاست‌های دولت، نوسانات جهانی بازار و میزان عرضه و تقاضا نیز ضروری است. با این حال، به نظر می‌رسد که عوامل فوق به ایجاد آرامش نسبی در بازار میلگرد و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت میلگرد

بازار طلا و دلار در یک نقطه حساس قرار دارد. در حال حاضر، قیمت این دو دارایی در میانه کانال قیمتی سال ۱۴۰۳ قرار دارد و این موقعیت به‌طور خاص به عنوان یک نقطه عطف شناخته می‌شود. سوال اصلی این است که آیا روند نزولی فعلی متوقف خواهد شد یا قیمت‌ها به سمت پایین‌ترین نقطه کانال ادامه خواهند یافت؟

اگر دلار به سمت پایین‌ترین نقطه کانال قیمتی ۱۴۰۳ حرکت کند، ممکن است هدف آن در حدود ۵۷.۵ تومان قرار گیرد که به معنای کاهش قابل توجه قیمت دلار است. در این صورت، اگر قیمت جهانی طلا در محدوده ۲۴۰۰ دلار ثابت بماند، طلا نیز تحت تأثیر کاهش قیمت دلار به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

اهمیت میدلاین فعلی دلار برای بازارها بسیار بالاست. میدلاین، که خط میانی یک کانال قیمتی است، به عنوان سطح حمایت و مقاومت مهمی شناخته می‌شود. شکستن این سطح می‌تواند سیگنال‌های مهمی برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران ارسال کند.

امیدواری فولادسازان به آینده

امیدواری فولادسازان به آینده

معاملات بورس کالا در روز چهارشنبه نشان‌دهنده ضعف در معاملات میلگرد آجدار بود. تنها 11 درصد از حجم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت که بیشتر این معاملات به میلگردهای اعتباری اختصاص داشت.

علت اصلی این ضعف در معاملات میلگرد در بورس کالا، نرخ پایه عرضه بالاتر از نرخ کف بازار است که برای بازار چندان جذاب و به‌صرفه نیست. از مجموع ۱۹۳,۵۴۱ تن عرضه میلگرد، تنها ۲۲,۷۳۰ تن (حدود ۱۱ درصد) معامله شد که از این مقدار، حدود ۴,۴۰۰ تن (تقریباً ۲ درصد) به صورت نقدی و بقیه (۹ درصد) به صورت اعتباری بود. میانگین نرخ معاملاتی میلگرد آجدار در بورس کالا به ۲۶,۲۶۵ تومان و با احتساب ارزش افزوده به ۲۸,۹۰۰ تومان رسید.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع