شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

ورق نسوز چیست ؟ + کاربرد

ورق نسوز چیست ؟ + کاربرد

 

ورق‌های فلزی با ابعاد و استانداردهای متنوع در حال تولید و عرضه می‌باشند. این محصولات نقش بسزایی در صنایع گوناگون ایفا می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین ورق‌ها، ورق نسوز فلزی است که به دلیل خصوصیات خاص و کاربردهای منحصر به فرد، در صنایع مختلف به وفور به کار گرفته می‌شود و از طرفداران زیادی برخوردار است. فرایند تولید ورق نسوز با سایر انواع ورق‌ها تفاوت دارد. اگر قصد استفاده از این محصول را در پروژه‌های خود دارید، مناسب است که قبل از خرید، قیمت ورق فولاد را به دقت بررسی کرده و با سایر مراکز توزیع مقایسه نمایید. در این نوشتار، ما به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای ورق نسوز می‌پردازیم تا اطلاعات جامعی را برای شما مخاطبان عزیز ارائه دهیم. همراه ما باشید.

ورق نسوز

ورق نسوز، یکی از مواد پرکاربرد در صنایع مختلف است که به دلیل ویژگی‌های یکتایی که دارد، به گسترده‌ترین شکل ممکن در مختلف زمینه‌ها به کار می‌رود. این ورق با نقاط ممتازی که دارد، توانسته است جمعیت زیادی از طرفداران را به سوی خود جلب کند. تفاوت اساسی ورق‌های نسوز با نوع معمولی از آن، در دمای ذوب بسیار بالای این ورق‌هاست و به همین دلیل به عنوان “فلز نسوز” شناخته می‌شوند. ورق نسوز به دلیل ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی خاص، مقاومت بالایی در مقابل تأثیرات محیط‌های بازی و اسیدی از خود نشان می‌دهد و در محیط‌های با فشار و حرارت بالا به راحتی عملکرد مثبتی دارد.

ورق نسوز به طور کلی دو ویژگی بسیار مهم دارد؛ اولاً مقاومت بسیار بالای خیزش در دماهای بیش از ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد و دوماً نقطه ذوب با بیش از ۲۲۰۰ درجه سانتی‌گراد. این دو خصوصیت باعث می‌شود این نوع ورق را به نام “ورق نسوز” یا “فلز نسوز” شناخته و معرفی کنند. در ادامه، با انواع مختلف این فلزات آشنا خواهیم شد.

تنوع ورق‌های نسوز

ورق‌های نسوز در انواع متعددی به بازار عرضه می‌شوند که در اینجا به توضیح هرکدام از این انواع می‌پردازیم.

ورق نسوز نیوبیوم

ورق نسوز نیوبیوم، به عنوان یکی از انواع ورق‌های مقاوم، با دارا بودن کمترین چگالی جزء محصولات بسیار منحصر به فرد است. این فلز در دماهای بسیار بالا از مقاومت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ به همین دلیل، عمدتاً در ساخت راکتورهای هسته‌ای و استفاده از آن در ساخت موتورهای هواپیما به عنوان یک جزء بسیار اساسی بهره‌برداری می‌شود.

ورق نسوز تنگستن

ورق نسوز تنگستن، یکی دیگر از ورق‌های مقاوم با نقطه ذوب بسیار بالا، است. بالاترین دما که تا کنون برای نقطه ذوب این فلز ثبت شده، ۳۴۱۰ درجه سانتی‌گراد است. تنگستن به راحتی در طبیعت قابل دسترسی است و از میان فلزات مختلف دارای چگالی بسیار بالاتری است. این ویژگی باعث کاهش میزان شکنندگی تنگستن می‌شود، به خصوص با افزودن آلیاژها. استفاده از فرآیند متالوژی پودر، این امکان را فراهم می‌کند که آلیاژهای با صرفه اقتصادی بالا تولید شوند. ورق‌های نسوز تنگستن به طور گسترده در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند.

ورق نسوز تانتالیوم

ورق نسوز تانتالیوم با دارا بودن خصوصیاتی چون مقاومت بالا در برابر خوردگی و مقاومت حرارتی بی‌نظیر، از جمله فلزاتی است که در برابر شرایط سخت محیطی مقاومیت عالی از خود نشان می‌دهد. این ورق نسوز به صورت گسترده در صنعت مهندسی پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به ویژه در ساخت تجهیزات جراحی که نیازمند استحکام و مقاومت خاص هستند. علاوه بر این مصرف، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، ورق نسوز تانتالیوم نیز در صنعت تولید خازن‌ها به عنوان یک جزء مهم به کار گرفته می‌شود.

ورق نسوز مولیبدن

ورق نسوز مولیبدن، به طور عمده برای تقویت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فلز نسوز به دلیل دوام بالای خود شناخته می‌شود و در مقایسه با دیگر انواع ورق‌ها، قیمت ارزان‌تری دارد. این ورق نسوز به‌طور گسترده در صنایع فولادی به کار می‌رود و نقش مهمی در تقویت و افزایش دوام محصولات فولادی ایفا می‌کند.

ورق نسوز رنیوم

ورق نسوز رنیوم، به عنوان یک آلیاژ اصلی در ترکیب با فلزات نسوز به کار می‌رود و در واقع، به تقویت و افزایش خصوصیات استحکام و شکل‌پذیری مواد کمک می‌کند. به همین دلیل، در کارخانه‌های تولید ورق نسوز، این نوع ورق رنیوم به طور گسترده برای بهبود خصوصیات ویژه محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد سایت : استفاده از ورق‌های مختلف در صنعت خودروسازی

مشخصات و کاربردهای ورق فولادی نسوز

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، مقاومت بی‌نظیر ورق فولادی نسوز در برابر حرارت یکی از ویژگی‌های برجسته آن است. این فلزات همچنین مقاومت مناسبی در برابر تغییر شکل و خوردگی دارند. با توجه به ویژگی‌های استثنایی این فلزات، از آن‌ها به‌طور گسترده در صنایع مختلف بهره می‌برند. در حال حاضر انواع مختلف ورق‌های نسوز در بازار موجود هستند. صنایع با در نظر گرفتن جنس و گرید مورد نیاز، این ورق‌ها را انتخاب می‌کنند. فلزات با چگالی بالاتر نیز مقاومت بیشتری در برابر سایش و خوردگی ارائه می‌دهند؛ بنابراین قیمت این فلزات ممکن است متفاوت باشد. خوشبختانه، تولیدکنندگان ایرانی این روزها انواع ورق نسوز را با تنوع شکل و گرید در بازار عرضه می‌کنند.

از ویژگی‌های ورق نسوز می‌توان به نقطه ذوب بالای آن، مقاومت عالی در برابر شوک گرمایی، چگالی بالا، مقاومت بالا در مقابل سایش و مقاومت در برابر انقباض و انبساط اشاره کرد. این ورق‌ها به‌طور گسترده در صنایع مختلف به‌کار می‌روند. عناوینی چون صنعت خودروسازی، قطعات ماشین، ساخت تجهیزات حفاری، موتور فضاپیما، راکتورهای هسته‌ای، خازن‌های تلفن همراه، ابزارآلات پزشکی، اجزای هواپیما، تجهیزات جنگی و نظامی، و مبدل‌های حرارتی می‌توانند از کاربردهای وسیع ورق نسوز در صنایع مختلف باشند. در ادامه، به توضیحاتی درباره شیوه تولید این ورق‌ها خواهیم پرداخت.

روش تولید ورق نسوز

برخلاف بسیاری از ورق‌های فلزی که از روش ریخته‌گری به دست می‌آیند، در تولید ورق نسوز از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. ابتدا فلز نسوز از کنسانتره سنگ آهن استخراج و سپس به شکل پودر تبدیل می‌شود. این پودر سپس در داخل قالب‌ها ریخته می‌شود و از طریق یک دنباله از عملیات‌های پیچیده به یکدیگر متصل می‌شوند. در نهایت، به شکل ورق نسوز یا اشکال دیگری تبدیل می‌شوند. در فرآیند ساخت فلز و ورق نسوز، از کوره‌هایی با دمای بسیار بالا بهره می‌شود.

فلزهایی با نقطه ذوب بسیار بالا و مقاومت مناسب به حرارت، به نام فلز یا ورق نسوز شناخته می‌شوند. مثال‌هایی از این دسته فلزات عبارتند از مولیبدن، رنیوم، تانتالیوم، تنگستن، نیوبیوم، تیتانیوم، رودیوم، وانادیوم و ایریدیوم. این فلزات نسوز به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکی از ویژگی‌های مهم آن‌ها، مقاومت بالای حرارت و عدم تغییر شکل در دماهای بالا است. امیدواریم که از این مطلب مفید لذت ببرید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد سایت : اهمیت و کاربردهای برش ورق در حوزه‌های صنعتی مختلف چیست؟

آخرین آپدیت در تاریخ 1403/04/11

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع