شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

هشدار: زنگ خطر در زنجیره آهن و فولاد به صدا درآمد

دیوار کوتاه زنجیره آهن آلات و فولاد
به گزارش فرا آهن زنده رود، انرژی در صنعت فولاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این بخش در طول سال با چالش‌های مختلفی در زمینه انرژی مواجه می‌شود. در فصل سرما، کارخانه‌های تولید فولاد، به‌ویژه واحدهای احیای مستقیم، با قطعی گاز روبه‌رو می‌شوند و در فصل تابستان، برق کارخانه‌های فولادی قطع می‌شود. این مسائل منجر به کاهش قابل توجه تولید محصولات فولادی در ماه‌های تیر و مرداد و همچنین دی و بهمن می‌شود و رکود در این بخش نیز تشدید می‌شود. در حالی که این صنعت تنها 9 درصد از مصرف انرژی‌هایی چون برق، آب و گاز را به خود اختصاص می‌دهد، اما اولین قطعی‌ها در زمینه برق و گاز در این بخش رخ می‌دهد. با وجود اینکه فولاد به عنوان یکی از صنایع کلیدی و ارزآور کشور شناخته می‌شود، این صنعت نسبت به سایر بخش‌ها با محدودیت‌ها و چالش‌های بیشتری مواجه است.
در سال‌های اخیر، بهای انرژی برای واحدهای فولادی به‌طور تصاعدی افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر، بهای آب 30 برابر، قیمت گاز 20 برابر و نرخ برق 15 برابر شده است. با اینکه شمش یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور و یک منبع ارزآور به شمار می‌آید، واحدهای تولیدکننده شمش همچنان با مشکلات متعددی روبرو هستند و اولین قطعی‌های برق و گاز به این واحدها اختصاص می‌یابد. در شرایطی که تقاضا در بازار داخلی به حداقل رسیده است، فعالان این حوزه از دولت انتظار دارند که از اجرای سیاست‌های تنبیهی صادراتی جلوگیری کند.

حرکت معکوس بازار آزاد محصولات فولادی

بررسی وضعیت تالار بورس کالای ایران در روز دوشنبه، اول مرداد ماه، نشان می‌دهد که با وجود گذر از تعطیلات مذهبی و پایان تیر ماه، شرایط به حالت عادی بازنگشته است و میزان عرضه شمش در این هفته نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. در روز ابتدایی مرداد ماه، حدود 78 هزار و 355 تن شمش عرضه شد و در پایان روز، بدون احتساب معاملات مچینگ، 25 هزار و 900 تن از این محصول میانی زنجیره فولاد به فروش رفت.
با وجود کاهش قابل توجه تولید و عرضه شمش، قیمت پایه این محصول 2.5 درصد افزایش یافته و به 22 هزار و 515 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. این افزایش قیمت پایه موجب بالا رفتن قیمت محصولات نهایی این زنجیره، مانند میلگرد و تیرآهن، در رینگ صنعتی بورس کالا شده است. در حالی که قیمت مقاطع طویل در بازار آزاد ارزان‌تر است و عملاً مشتری برای شمش‌های بورس و مقاطع طویل عرضه شده در تالار صنعتی وجود ندارد.
بررسی قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد در روز دوشنبه، اول مرداد ماه، نشان می‌دهد که میلگرد آجدار تولیدی برخی واحدها مانند نیشابور و میانه، 0.4 درصد افزایش قیمت داشته است، در حالی که میلگرد ذوب آهن اصفهان بدون تغییر قیمت عرضه شده است. همچنین، تیرآهن اصفهان و پروفیل ساختمانی نیز بدون تغییر قیمت در بازار آزاد عرضه شدند.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع