شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

فولاد: رگ حیاتی اقتصاد جهان

فولاد، ستون فقرات اقتصاد جهانی

به گزارش فرا آهن – براساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، گزارش زیر از تولید جهانی فولاد خام در سال 2023 تهیه شده است.

چین بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می کند!

یکی از چالش‌های اصلی صنعت فولاد، ظرفیت تولید بیش از حد در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد است. به‌طور تاریخی، بخش املاک و مستغلات چین که با مشکلات متعددی مواجه بوده، بیش از یک‌سوم مصرف فولاد کشور را به خود اختصاص داده است. برای حل این مشکل، دولت چین از سال 2021 کاهش تولید فولاد را الزامی کرده است. قابل ذکر است که پس از چین و با فاصله زیاد، هند دومین تولیدکننده بزرگ فولاد و پس از آن ژاپن قرار دارد.

بازیافت بی نهایت فولاد!

فولاد یک آلیاژ است که عمدتاً از سنگ آهن تشکیل شده و شامل کمتر از 2 درصد کربن، 1 درصد منگنز و دیگر عناصر کمیاب است. فولاد هزار برابر قوی‌تر از آهن آلات است و می‌تواند بدون کاهش کیفیت، بارها بازیافت شود. این آلیاژ در صنایع مختلف به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش اساسی در ساخت‌وساز دارد، از تیرها و سازه‌های داخلی گرفته تا سقف‌ها.
همچنین، خاصیت ضدخوردگی فولاد آن را برای زیرساخت‌های آبی ایده‌آل می‌کند. لوله‌های فولاد ضدزنگ به‌عنوان انتخاب برتر برای سیستم‌های آبی زیرزمینی، اطمینان از طول عمر و خلوص در انتقال آب را فراهم می‌کنند. علاوه‌براین، بیشتر غذاهای کنسرو شده در ظروف فولادی نگهداری می‌شوند، زیرا فولاد زنگ نمی‌زند.

تولید و استفاده داخلی فولاد

صنعت آهن و فولاد ایالات متحده در سال 2023 حدود 110 میلیارد دلار ارزش تولید فولاد خام داشت که نسبت به 128 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد. آهن خام و فولاد خام توسط دو شرکت که در 12 مکان کارخانه‌های فولاد یکپارچه دارند، تولید شدند. فولاد خام به‌تنهایی توسط 49 شرکت در 105 مینی‌میل تولید شد. ظرفیت ترکیبی تولید فولاد خام حدود 104 میلیون تن در سال بود. ایالت ایندیانا تقریباً 24 درصد از کل تولید فولاد خام را به خود اختصاص داد و پس از آن اوهایو با 12 درصد و پنسیلوانیا و تگزاس هر کدام با 5 درصد سهم داشتند. هیچ ایالت دیگری بیش از 4 درصد از کل تولید فولاد خام داخلی را به خود اختصاص نداد. بخش ساخت‌وساز تقریباً 30 درصد از کل محموله‌های فولاد خام را مصرف کرد. ماشین‌آلات و تجهیزات 3 درصد، لوازم خانگی 3 درصد، و سایر کاربردها 12 درصد از مصرف فولاد خام را به خود اختصاص دادند. نمودار زیر تولید جهانی تخمینی فولاد خام در سال 2023 را نشان می‌دهد:

رویدادها، روندها و مسائل

در ماه سپتامبر، یک شرکت خبر از راه‌اندازی برنامه آزمایشی جدیدی با همکاری آزمایشگاه ملی فناوری انرژی داد. این برنامه شامل استفاده از فناوری پیشرفته غشایی برای جذب و ذخیره کربن در یک کارخانه فولاد در پنسیلوانیا است. علاوه بر این، همین شرکت خط تولید جدیدی از فولاد الکتریکی را در یک کارخانه فولاد در آرکانزاس افتتاح کرد. فولاد الکتریکی به دلیل تقاضای بالایش، جزئی اساسی در برخی فناوری‌های سبز محسوب می‌شود. در ماه اکتبر، این شرکت همچنین اعلام کرد که یک کارخانه فولاد در ایلینوی با ظرفیت تولید سالانه 2.5 میلیون تن را به‌طور نامحدود تعطیل کرده و بیش از 1000 کارمند را اخراج کرده است.

برترین تولیدکنندگان فولاد در سال 2023

انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی کرده است که مصرف نهایی فولاد در سطح جهانی در سال 2023 به میزان 1.8 درصد و در سال 2024 به میزان 1.9 درصد افزایش یابد. به‌رغم این پیش‌بینی، مصرف نهایی محصولات فولادی در سال 2023 تنها با افزایش کمی همراه خواهد بود، به دلیل عواملی همچون جنگ در اوکراین، سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره که بر تقاضای مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته‌اند. با این حال، کاهش تورم به دلیل کند شدن شرایط اقتصادی، به افزایش اندکی در مصرف کمک کرده است. در ایالات متحده، به دلیل تاثیر منفی افزایش نرخ بهره بر تولید و ساخت و ساز مسکونی، مصرف ظاهری محصولات فولادی نهایی در سال 2023 اندکی کاهش یافت؛ اما انتظار می‌رود که مصرف در سال 2024 به میزان 1.6 درصد افزایش یابد. این افزایش عمدتاً به قانون کاهش تورم 2022 و قانون زیرساخت دو حزبی 2021 نسبت داده شده است.
در چین، شرایط اقتصادی تأثیر قابل توجهی بر تولید فولاد داشته است؛ تولید فولاد نهایی در سال 2023 به میزان 2 درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود در سال 2024 ثابت بماند، به دلیل کندی غیرمنتظره اقتصادی در بازارهای املاک و مستغلات. مصرف فولاد در اتحادیه اروپا در سال 2023 به‌خاطر جنگ در اوکراین و کاهش فعالیت‌های انرژی و تولید، به میزان 5.1 درصد کاهش یافت. در جمهوری کره، افزایش تقاضای فولاد از بخش ساخت و ساز با کاهش تولید در بخش‌های غیرخودرویی تعدیل شد.
منبع: بیانیه مطبوعاتی انجمن جهانی فولاد، وزارت کار و اداره آمار کار ایالات متحده، مؤسسه خدمات فلزات!

بیانیه مطبوعاتی انجمن جهانی فولاد

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع