شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

فولاد در تاریکی؛ خاموشی‌ها زنگ خطر برای صنعت فولاد

غیبت واحدهای بزرگ فولادی با تشدید خاموشی‌ ها
به گزارش فرا آهن – از هفته گذشته تاکنون غیبت فعالان و واحدهای تولیدی بزرگ در بخش فولاد به چشم می‌خورد. قطعی برق در صنایع مادر مانند فولاد، رکود را در این حوزه تشدید کرده است. خاموشی‌های شبانه‌روزی موجب شده تا میزان تولید حتی در ساعات شب نیز به حداقل برسد و از این رو روشن کردن مجدد کوره‌ها که به زمان زیادی نیاز دارد، با توجه به افزایش ساعت‌های قطعی برق، برای فعالان فولادی به‌صرفه نیست. بنابراین، بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده فولاد فعالیت و تولید خود را متوقف کرده‌اند و عملاً کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. این وضعیت تا وصل شدن مجدد برق ادامه خواهد داشت.
این خاموشی‌ها ابتدا از واحدهای احیای مستقیم و شمش شروع شد و اکنون به واحدهای نورد نیز رسیده است. میزان معاملات شمش و میلگرد طی هفته گذشته به‌ترتیب 66 و 5 درصد ثبت شده است که کمترین میزان معاملات از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. همچنین در معاملات روز شنبه 30 تیر ماه، حدود 328 هزار تن آهن اسفنجی در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه شد که با استقبال 61 هزار و 400 تنی مواجه شد و در نهایت 46 هزار و 900 تن آهن اسفنجی با میانگین قیمت موزون 12 هزار و 63 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.
بررسی قیمت پایه این محصول در روز 30 تیر ماه نسبت به هفته گذشته 0.8 درصد کاهش داشته است و با توجه به کاهش عرضه، میزان تقاضا نیز روند نزولی داشت و فقط 14 درصد از آهن اسفنجی‌های عرضه شده به فروش رسید. خاموشی و تشدید قطعی برق در واحدهای تولیدی آهن اسفنجی مهم‌ترین عامل کاهش میزان معاملات در تالار صنعتی بورس کالا به حساب می‌آید.

قیمت محصولات فولادی در آخرین روز تیر 1403

همچنین بررسی بازار آزاد محصولات فولادی نشان می‌دهد که قیمت میلگرد میانه در روز یکشنبه 31 تیر ماه حدود 0.4 درصد افزایش یافته است. میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان که روز قبل روند صعودی داشت، در روز یکشنبه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد و به فروش رسید. میلگرد ظفر بناب نیز بدون تغییر قیمت و با نرخ 26 هزار و 180 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. در این میان، میلگرد نیشابور با افت قیمت همراه بود و 3 درصد کاهش را به ثبت رساند.
در بازار آزاد پروفیل ساختمانی نیز شرکت‌هایی همچون پروفیل تهران و اصفهان با تغییر قیمت در بازار عرضه شدند و معامله شدند. تیرآهن نیز به‌عنوان دیگر محصول طویل فولادی شرایط مشابهی با پروفیل ساختمانی داشت و تیرآهن اهواز، فایکو، یزد و ذوب آهن نیز با قیمت‌های روز گذشته معامله شدند. عدم تغییر قیمت محصولات فولادی را می‌توان به ثبات نسبی نرخ ارز در بازار آزاد نسبت داد. تا زمان مشخص شدن کابینه جدید و اتخاذ برنامه‌ها و سیاست‌های جدید برای بخش صنعت، وضعیت زنجیره فولاد به همین روند ادامه خواهد یافت. وصل شدن مجدد برق و آغاز تولید در واحدهای مختلف زنجیره می‌تواند رونق نسبی را به این بخش بازگرداند.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع