شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

سکون عجیب در بازار آهن؛ دلایل و پیامدها

انجماد قیمتی در بازار آهن

به دلیل افزایش گرمای هوا، قطعی‌های برق در واحدهای تولیدی و صنعتی نیز بیشتر شده است. علاوه بر مشکل برق، کمبود و قطعی آب نیز به چالش‌های تابستانی صنعت فولاد اضافه شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در این شرایط باید برق وارد شود که به بودجه‌ای بیش از هشت میلیارد دلار نیاز دارد و تحقق این امر می‌تواند به کسری بودجه کشور منجر شود.

در حال حاضر، محصولات نهایی زنجیره فولاد، مانند مقاطع طویل، تقاضای چندانی ندارند و در آخرین روز معاملاتی بورس کالای ایران، تنها ۳۰ درصد از حجم میلگردهای عرضه‌شده معامله شد. از سوی دیگر، به دلیل قطعی برق، تولید محصول میانی زنجیره فولاد یعنی شمش متوقف شده و عرضه این محصول با چالش‌هایی مواجه شده است.

برخی از فعالان صنعت فولاد معتقدند که در شرایط کنونی که تولید داخلی با مشکلاتی مواجه است، خام‌فروشی می‌تواند یک راه‌حل موقتی برای این صنعت باشد. چرا که کشور منابع کافی برای تبدیل ماده اولیه به محصول نهایی با ارزش افزوده بالا ندارد، بنابراین صادرات ماده اولیه و محصولات ابتدایی زنجیره ممکن است کمک کند کسری ارز صادراتی جبران شود.

همچنین، الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی، انگیزه بازرگانان و تاجران فولادی را کاهش داده است. به‌طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که با پایان یافتن تابستان، قطعی‌های برق نیز کاهش یابد و تولید به روال عادی بازگردد. با این حال، افزایش قیمت شمش آهن و در پی آن میلگرد در بورس کالا، در شرایطی که تقاضا برای این محصولات وجود ندارد، فشار بیشتری بر تولیدکنندگان وارد کرده است.

عرضه تیرآهن بدون تغییر قیمت

بررسی بازار آزاد محصولات فولادی نشان می‌دهد که قیمت اکثر مقاطع طویل و عریض ثابت مانده یا در مسیر کاهشی قرار گرفته است، برخلاف روند قیمت‌گذاری در بورس کالا. به عنوان مثال، میلگرد 18 تولیدی میانه با کاهش 0.4 درصدی در بازار روز یکشنبه 21 مرداد ماه با قیمت 25 هزار و 820 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. همچنین، میلگرد نیشابور نیز کاهش یک درصدی را تجربه کرده و هر کیلوگرم میلگرد 22 آجدار این کارخانه به قیمت 26 هزار تومان به‌فروش رسید. با احتساب هزینه حمل، ارکان بورس و مالیات بر ارزش افزوده، قیمت هر کیلوگرم میلگرد به 29 هزار تومان می‌رسد که در شرایط نبود مشتری، افزایش قیمت مشکلات نوردکاران را تشدید می‌کند.

در بازار روز یکشنبه 21 مرداد، تیرآهن تولیدی ذوب آهن اصفهان بدون تغییر قیمت عرضه و معامله شد، و تیرآهن فایکو نیز بدون تغییر قیمت در بازار باقی ماند. وضعیت قیمتی مقاطع عریض نیز مشابه مقاطع طویل بود، به طوری که پروفیل‌های ساختمانی و انواع ورق‌ها نیز در بازار روز 21 مرداد ماه بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع