شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

بازار آهن‌آلات: از تب و تاب به رکود

روزهای داغ مرداد و بازار سرد آهن‌ آلات

بازار محصولات فولادی و آهن‌آلات در آغاز هفته دوم مرداد ۱۴۰۳ در وضعیت رکود و سکون قیمت‌ها به سر می‌برد. با وجود اینکه در هفته گذشته قیمت دلار به کانال ۵۸ هزار تومان رسید، عدم تعادل در عرضه و تقاضا و احتیاط خریداران موجب شده تا قیمت‌های تیرآهن، میلگرد، ورق و سایر محصولات مهم این حوزه تغییرات قابل توجهی نداشته باشد. نوسانات قیمت مقاطع طویل فولادی در این مدت، عموماً در محدوده ۱- تا ۱+ درصد باقی مانده و نتوانسته تأثیر قابل توجهی در تحریک بازار بگذارد.

خودنمایی مقاطع فولادی در بورس کالا

در آخرین روز کاری هفته گذشته، تالار صنعتی بورس کالای ایران بیشترین عرضه محصولات فولادی را به خود اختصاص داد. در این روز، ۳۳۷,۳۷۶ تن مقاطع فولادی شامل ۲۷۲,۵۰۰ تن میلگرد، ۴۰,۵۰۰ تن ورق فولادی و ۲۳,۷۰۰ تن تیرآهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد که از این مقدار، در مجموع ۴۴,۶۰۰ تن محصول مورد معامله قرار گرفت. در فهرست کالاهای معامله شده در تالار صنعتی، ۳۷۵۰ تن انواع ورق، ۳۳,۲۷۷ تن میلگرد و ۷۵۶۷ تن تیرآهن به چشم می‌خورد. با این حال، بررسی نسبت میان کالاهای عرضه شده و حجم داد و ستد نشان‌دهنده استقبال نه‌چندان مطلوب خریداران از این محصولات است.

نمودارهای بی‌تحرک محصولات فولادی

بررسی آخرین نمودارهای قیمت میلگرد در پایان هفته گذشته نشان داد که این محصولات در اکثر کارخانه‌ها و مبادی فروش تغییرات قیمتی قابل توجهی نداشته‌اند. با این حال، قیمت میلگرد میانه در این کارخانه در میانه هفته کاهش بیش از ۱۰۰۰ تومان را تجربه کرد و در روزهای پایانی هفته به بازه ۲۴,۳۰۰ تا ۲۵,۷۰۰ تومان رسید.
نمودار نوسان قیمت تیرآهن نیز در روزهای پایانی هفته گذشته ثابت ماند. قیمت تیرآهن سایزهای پرمصرف ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در کارخانه ذوب آهن ۲۶,۰۹۰ تومان ثبت شد. قیمت تیرآهن در سایر کارخانه‌ها نیز در طول هفته گذشته عموماً بدون تغییر بود. این روند ثابت و بی‌تحرکی همچنین در قیمت سایر آهن‌آلات مانند ورق، لوله، پروفیل و نبشی نیز مشاهده می‌شود.

باید منتظر سیاست‌های دولت جدید بود

با توجه به وضعیت رکود عمیق حاکم بر بازار، به نظر می‌رسد که برای خروج از این شرایط نیاز به تقویت صادرات، رونق بازار مسکن و واقعی شدن نرخ ارز وجود دارد. اما در حال حاضر، به دلیل جابجایی دولت، به نظر نمی‌رسد که این سیاست‌ها در اولویت دولت موقت فعلی قرار داشته باشد. بنابراین، فعالان اقتصادی در حوزه آهن و فولاد باید منتظر تشکیل دولت جدید و تعیین کابینه آن باشند تا شاید سیاست‌های جدید بتواند راه‌حلی برای مشکلات زنجیره فولاد کشور ارائه دهد.
یکی از چالش‌های بزرگ این حوزه، به ویژه در بخش خصوصی، فرار سرمایه‌ها بدون توجیه اقتصادی و جذب آن‌ها توسط بازارهای کم‌ریسک‌تر و با حاشیه سود بیشتر است. در شرایط کنونی بازار، فعالان این بخش به منظور کسب سهم بیشتر از بازار و گردش نقدینگی، سود خود را به حداقل رسانده‌اند، که این امر در بلندمدت می‌تواند توجیه اقتصادی فعالیت در این بازار را از بین ببرد.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع