شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

افت شدید تقاضا، بازار آهن را فلج کرد

گرد رکود بر بازار محصولات آهنی

براساس گزارش فرا آهن زنده رود، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرده است که در حال حاضر 17 میلیون تن ظرفیت خالی در صنعت فولاد وجود دارد و ضریب بهره‌برداری به 65 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که ساخت کارخانه‌های فولادی و صدور مجوز برای این واحدها همچنان ادامه دارد. صنعت فولاد در طول سال با مشکل کمبود انرژی مواجه است و بحران‌های مربوط به برق، آب، و گاز سال به سال شدت می‌گیرد. تاکنون، دولت راه‌حلی برای این چالش‌ها ارائه نداده است. در ساعات اوج مصرف برق، کمبود 25 درصدی گزارش می‌شود که منجر به تعطیلی صنایع فولادی و توقف تولید می‌شود. ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نیز به دلیل وابستگی به گاز، که در زمستان با کمبود مواجه است، راه‌حل مناسبی به شمار نمی‌آید. در نتیجه، ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی به عنوان یک راهکار منطقی مطرح شده، اما اجرای این پروژه‌ها به زمانی حدود پنج سال نیاز دارد. بنابراین، دولت چهاردهم باید از همین حالا برای ساخت این نیروگاه‌ها اقدام کند. ادامه قطع برق در واحدهای فولادی، تولید را با چالش جدی مواجه کرده است. در هفته‌های اخیر، میزان معاملات محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالای ایران به حداقل رسیده، در حالی که قیمت‌های پایه افزایش داشته‌اند.

ثبت معاملات 30 درصدی میلگرد

ررسی معاملات در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز شنبه، 20 مرداد ماه نشان می‌دهد که 158 هزار و 962 تن انواع میلگرد عرضه شد که با تقاضای 56 هزار و 523 تن مواجه گردید؛ به عبارت دیگر، 36 درصد از حجم عرضه‌شده میلگرد به فروش رفت. در نهایت، در این روز 47 هزار و 819 تن انواع میلگرد با میانگین قیمت موزون 26 هزار و 39 تومان معامله شد. قیمت پایه تعیین شده برای این محصول 25 هزار و 872 تومان به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به هفته گذشته 0.6 درصد افزایش داشته است. رشد قیمت شمش باعث تداوم روند افزایشی قیمت میلگرد در بازار صنعتی شده است، به‌طوری که با احتساب هزینه‌های بورس، حمل‌ونقل، و مالیات بر ارزش افزوده، قیمت نهایی میلگرد به حدود 29 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. معاملات 30 درصدی میلگرد در روز 20 مرداد در تالار صنعتی بورس کالا نشان می‌دهد که با توجه به شرایط زنجیره فولاد و رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز، تقاضا برای میلگرد همچنان کاهش یافته است.

بررسی بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در روز شنبه 20 مرداد ماه نشان می‌دهد که روند این بازار با تالار فیزیکی بورس کالا تفاوت دارد؛ به‌طوری‌که قیمت محصولات طویل، به‌ویژه میلگرد، در بازار آزاد روز شنبه با کاهش یا بدون تغییر قیمت همراه بود. به‌عنوان مثال، میلگرد 22 کارخانه ذوب آهن اصفهان به قیمت 27 هزار و 270 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که نسبت به آخرین روز معاملاتی 0.3 درصد کاهش نشان می‌دهد. میلگردهای تولیدی میانه بدون تغییر قیمت باقی ماندند. همچنین، تیرآهن 18 تولیدی ذوب آهن اصفهان نیز با افت 0.7 درصدی همراه بود و هر کیلوگرم این محصول به قیمت 26 هزار و 820 تومان به فروش رسید.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع